A gazdasági kihívásokra csak a megújulás képességével és rugalmassággal tud reagálni egy vállalat. Ez a feltétele annak, hogy a változó piaci igényekre és szükségletekre gyorsan és hatékonyan reagáljon. Az alkalmazottaival együtt.
Hogyan hat a dolgozók gondolkodása a vállalat működésére? Hogyan hat a vállalat működése a dolgozókra? Mi köze a csapatépítésnek a megújulás képességéhez és hogyan lehet hatással egy csapat hatékony működése a gazdasági szerepvállalásra? Mi a célja egy csapatépítésnek, és miért hatékonyabb egy alkotó-kreatív közösségi program, mint egy „csapatLEépítő menjünkelberúgniegyütt” program? Cikksorozatomban ezekre a kérdésekre gyűjtök tudományos kutatásokat és tapasztalati válaszokat, a bútorfestő csapatépítő tréningjeim aspektusából.
Bútorfestő kreatív csapatépítő tréning, de minek?
Változó gazdasági helyzet, fokozódó versenyhelyzet. Egyetlen dolog állandó a vállalatok életében: A változás. A változásra pedig készen kell állnia a dolgozó csapatnak is.
Robinson szerint 3 kulcsfontosságú dolog kell ahhoz, hogy versenyben maradjon egy vállalat: 1. Hatékonyságnövelés, 2. Alkalmazkodóképesség 3. Nyitottság, innovációra való képesség. 3 olyan dolog, ami a kreativitásban van meg, ezért a kreativitás a siker záloga. (Robinson, 2011) Oké, akkor ez meg van oldva. Mától mindenki legyen kreatív és akkor a vállalatnak is jó lesz. Ha pedig a vállalatnak jó, akkor a dolgozóknak még jobb. Mondhatnánk.
Mitől lesz kreatív egy dolgozó? Miért kell annak lennie? Mi jellemzi a kreativitást? És már megint, hogy jön ehhez az egészhez a bútorfestés. Guilford fogalmazta meg először munkáiban, hogy a divergens gondolkodás számottevő a hatékony feladatellátáshoz. A szétágazó gondolkodás létszükséglet a vállalatok életében. Fontos, hogy egy munkavállaló ne csak egy aspektusból lássa a munkafolyamatait, hanem néha szempontokat tudjon váltani, rá tudjon nézni a feladataira és a munkájára kívülállóként is. Fontos ez az aspektus akkor is, amikor csapatban dolgozunk, és kívülről tekintünk a munkánkra.
Robinson évtizedes szupermondata, hogy a kreativitás mindenki számára elérhető. Néhány körülmény fontos azonban ahhoz, hogy kibontakozzon a kreatitivás. Ezeket gyűjtöttük most csokorba nektek.
Kooperatív bútorfestő csapatépítő tréning
A Divergens gondolkodás fejlesztésére dolgoztam ki azt a kooperatív bútorfestő tréninget, melynek több alappillére is van:
- Feszültség optimális mértéke. John Cleese szerint elengedhetetlen, hogy a feladatainkhoz minimális szintű feszültség társuljon. A feszültség optimális mértéke segít, hogy újszerű megoldásokat találjunk ki és motivál minket a megoldás kidolgozására. Ezért van az, hogy a bútorfestéshez egy rozoga bútort, egy elégetett pergament és néhány instrukciót kapsz kollégáiddal, amikor elkezdjük a tréninget. Túlzott mértékű feszültség esetén beszűkül a gondolkodásunk, ezért az optimális mérték nagyon fontos.
- Humor és játék. Az újszerű dolgokra úgy válunk nyitottá, hogy játékos és humoros környezetben kell dolgoznunk, alkotnunk és létrehoznunk. Ezt a körülményt teremtjük meg a csapatépítő tréningjeinken, ahol nem tudhatod előre, hogy a bútorfestő-varázsoló csapatban Te mérnök szerepet kapsz, vagy esetleg szabotőrt.
- Tér és idő a kreatív problémamegoldáshoz. A játékosság és humor mellett nagyon fontos, hogy a körülmények adottak legyenek. A csapat tagjai beleengedhetik magukat a bútorfestésbe, megtanulhatnak technikákat, közösen hozhatnak létre valami maradandót.
- Szokatlanság – kockázatvállaláshoz vezet, ami önbizalmat szül. A bútorfestő csapatépítő tréningjeimen kb. az emberek 2%-a festett valaha valamit. Ezért is jó, hogy egy szokatlan, új dolgot próbál ki, ráadásul kooperatívan kell együttműködnie, hisz egy titkos kód megfejtése után érheti el a titkos tudás online könyvét, ami alapján egy egész bútort kell munkatársaival lefestenie.
- Jól kiválasztott és meghatározott feladat. Nagyon ritka, hogy a munkahelyünkön, a feladataink között olyan szerepel, ami egy produktumot hoz létre és sikeréményt ad. Általában félbehagyjuk a napi munkát, aminek soha nincs vége. Holnap kezdődik minden előlről. A bútorfestő csapatépítő tréningen kivétel nélkül olyan darabok készülnek, melyek sikerélményt, a befejezett produktum csodálatos érzését adják a kollégáknak. Egy olyan termék lesz, mely utána jótékonysági célra megvásárolható. Valami nemes produktum. Ezt bírjuk a legjobban. Ezt bírják legjobban azok is, akik részt vesznek a csapatukkal a programon.
Mérei szerint nagy számú olyan munkavállalóra van szükség, aki új megoldási módokat tud létrehozni. Ezért fontos a csapatépítő tréningünk. Új aspektus, meglepő produktum és kreativitás. És jótékonyság.
Következő cikkünkben a kreatív környezet fogalmát bontjuk ki, hogy még inkább láttassuk, milyen sokrétű a bútorfestő csapatépítés és mennyi lehetőséget ad a csapat fejlesztésére.
Felhasznált források:
Robinson, K. (2011): Az alkotó tér. HVG Könyvek, Budapest.
Amabile, T. M., Conti, R., Coon, H., Lazenby, J., & Herron, M. (1996). Assessing the work environment for creativity. Academy of management journal, 39(5), 1154-1184.Rhodes, M. (1961): An analysis of creativity. Phi Delta Kappa, 42, 305–310.